KSSR RBT digubal dalam bentuk penyataan SK, SP dan SPi yang
perlu dicapai oleh murid. Dalam lajur catatan terdapat cadangan
aktiviti dan nota sebagai panduan. Guru boleh melaksanakan aktiviti
tambahan selain daripada yang dicadangkan mengikut kreativiti
dan keperluan untuk mencapai SP. KSSR RBT digubal sebagaimana
dalam Jadual 7 sebagai rujukan semasa PdP.
KSSR RBT diorganisasikan merangkumi tiga aspek pembelajaran
iaitu kognitif, psikomotor dan efektif. Tajuk dalam kandungan disusun
mengikut aras kognitif murid iaitu daripada mudah kepada yang
sukar. Bagi aspek psikomotor, murid melaksanakan aktiviti amali
denganmenghasilkan projek mengikut prosedur kerja yang betul dan
beretika. Manakala bagi aspek efektif, murid didedahkan kepada
nilai-nilai murni sepanjang melaksanakan aktiviti PdP.
KSSR RBT ini mengandungi 6 modul yang perlu dilaksanakan iaitu:
1. Keselamatan Bengkel
Memberi penekanan berkaitan kepentingan keselamatan dan
kebersihan di dalam bengkel. Simbol dan tanda keselamatan
serta kategori alat pemadam api turut diterangkan supaya murid
tahu dan bersedia menggunakan sekiranya perlu. Murid juga turut
diterangkan berkaitan rawatan awal sekiranya berlaku
kecederaan ringan.
2. Pengenalan Kepada Reka Bentuk
Menerangkan tentang kepentingan reka bentuk produk, elemen
dan jenis garisan dalam reka bentuk. Murid akan menghasilkan
lakaran reka bentuk produk bertema berdasarkan gabungan
bentuk asas mengikut lakaran awal yang dihasilkan. Murid menilai
dan bersedia membuat penambahbaikan dalam menghasilkan
sesuatu produk serta sebagai pendedahan awal kepada murid
tentang dunia reka bentuk.
3. Pengenalan Kepada Teknologi
Pendedahan awal tentang kepentingan teknologi dalam
kehidupan manusia. Selain itu, mengenal pasti langkah-langkah
dalam mereka bentuk sesuatu produk seperti membuat lakaran
bermaklumat, menilai lakaran dan membuat penambahbaikan
menggunakan teknologi pilihan.
4. Reka Bentuk Pembungkusan
Membuat reka bentuk pembungkusan bagi sesuatu produk dan
mengenal pasti ciri pembungkusan yang baik mengikut kategori
produk yang akan dihasilkan. Pembentangan produk yang
dihasilkan boleh dibuat sama ada secara manual atau
menggunakan pelbagai media.
5. Reka Bentuk Makanan
Memberi pendedahan berkaitan reka bentuk pada makanan.
Murid akan membuat lakaran bermaklumat, menilai lakaran dan
membuat penambahbaikan sebelum menghasilkan reka bentuk
pada jenis makanan yang dipilih.
6. Reka Bentuk Pengaturcaraan
Menerangkan tentang asas pengaturcaraan dan kegunaan atur
cara dalam perkakasan harian. Murid akan dikenalkan kepada
algoritma, pseudokod dan carta alir struktur kawalan jujukan. Bagi
pembangunan kod arahan, fitur-fitur pada antara muka perisian
pengaturcaraan akan diterangkan dalam menghasilkan sebuah
atur cara baharu.
Peruntukan Masa
Jumlah keseluruhan yang diperuntukan ialah minimun 32 jam
setahun. Peruntukan jam ini termasuk juga masa untuk menjalankan
kerja-kerja tugasan seperti dalam Jadual 8.
Jadual 8: Peruntukan masa bagi modul KSSR RBT Tahun 4
BIL /MODUL /JAM
1. Keselamatan Bengkel. 3 JAM
2. Pengenalan Kepada Reka Bentuk 7 JAM
3. Pengenalan Kepada Teknologi 4 JAM
4. Reka Bentuk Pembungkusan 5 JAM
5. Reka Bentuk Makanan 5 JAM
6. Reka Bentuk Pengaturcaraan 8 JAM
JUMLAH JAM SETAHUN 32 JAM
KLIK LINK DIBAWAH UNTUK MUAT TURUN DSKP REKA BENTUK & TEKNOLOGI (KSSR SEMAKAN 2017) TAHUN 4
MUAT TURUN :
https://drive.google.com/open?id=1vsI6U-g9gOZCDh6TaqtvciCP7pTx-Ocw
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
RACANGAN PENGAJARAN TAHUNAN RBT 2020 *BAHARU* (Muat Turun)
RPT 2020 : Rancangan Pengajaran Tahunan Sekolah Rendah|PANDUAN buat pelajar Sekolah Rendah yang ingin ketahui Rancangan Pengajaran Tahunan (...
-
PENGENALAN 1. Artikel jahitan bermaksud sesuatu yang dihasilkan daripada kain ataupun fabrik melalui proses jahitan sama ada jahitan...
-
MUAT TURUN Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun RBT Tahun 6 <- --- -KLIK DISINI Semoga bermanfaat. =)
-
CARA MENGGUNAKAN BUKU PANDUAN PENGAJARAN (BPP) Proses pengajaran dan pembelajaran merangkumi enam modul mengikut Standard Kandungan yang ...
No comments:
Post a Comment